گزارش یک صعود/ قله ی «سنبران» زیر پای کوهنوردان منطقه پارس

شناسه خبر: 31314 سرویس: اخبار استان بوشهر, وبلاگ, یادداشت ها

مند: گروه کوهنوردان سازمان منطقه ویژه پارس به قله ی چهار هزار متری سن بران در استان لرستان صعود کرد.

گزارش این صعود را از زبان یکی از کوهنوردان این گروه بخوانیم

ساعت ۱۹ از عسلویه (استان بوشهر ) با اتوبوس به راه زدیم. پس از گذشتن از استانهای فارس و اصفهان حدود ۱۷ ساعت بعد به روستای دربند، شهرستان درود در استان لرستان، رسیدیم.

روز بعد ساعت ۱۲:۴۴ در روستای بیدستانه پیاده شدیم و حدود نیم ساعت در مسجد روستا به استراحت پرداختیم. از این ساعت به بعد راهنمای گروه نیز به ما پیوست.

صعودبه سن بران (۴)

صعود

بعد از آماده کردن وسایل و کوله پشتی ها به سمت کوه به راه افتادیم. از مسیر دره با شیب ملایم به سمت جان پناه اول حرکت نمودیم. در مسیر چشمه های روان با آبی گوارا و خنک و با صدای خوش، گوش جانمان را نوازش می داد. ساعت ۱۹:۴۵ به جان پناه اول رسیدیم. شب را در آن جا گذراندیم و حدود ساعت ۳:۳۰ بیدار شدیم و یک ربع بعد تعداد ۲۰ نفر از گروه به سمت جان پناه دوم به راه افتادیم. تعداد ۷ نفر از همگروه هامان به دلایل مختلف نتوانستند همراه ما راهی جان پناه دوم شوند. سکوت همه جا را فرا گرفته بود و هوا سرد بود، مهتاب نیز زینت بخش محیط بود و همه جا را روشن کرده بود. از تعدادی «هد لایت» نیز استفاده نمودیم تا روشنایی مسیر بیشتر گردد. شیب بسیار سنگینی بود، باید به سمت جلو می رفتیم و هدف گروه صعود و فتح قله بود. با تمام سختی ساعت ۸ صبح به جان پناه دوم رسیدیم. گروه کوهنوردی دانشگاه تهران نیز قبل از ما از جان پناه دوم راهی قله شده بود. از فاصله نه چندان دور پیدا بودند. حدود نیم ساعت استراحت نمودیم و پس از خوردن صبحانه آماده رفتن شدیم. تعداد ۱۷ نفر از دوستان جهت صعود به قله اعلام آمادگی نمودند و سه نفر در جان پناه دوم باقی ماندند.

صعودبه سن بران (۱)

ساعت ۸:۳۰ حرکت به سمت قله آغاز شد. پس از طی نمودن شیبهای تند و دیواره های سنگی خطرناک ساعت ۱۰:۲۰ به قله ۴۱۵۰ متری سنبران رسیدیم. شادی در سیمای خسته ی بچه ها هویدا بود. گروه عکس یادگاری گرفت.

صعودبه سن بران (۳)
بازگشت

بعد از انجام تشریفات عکاسی ساعت ۱۱:۱۵ به سمت جان پناه دوم به راه افتادیم. ساعت ۱۲:۳۵ به جان پناه رسیدیم و با کمی استراحت مجددا به سمت جان پناه اول حرکت کردیم. ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه به جان پناه اول رسیدیم. با مرتب کردن کوله پشتی ها یمان و استراحت کافی به سمت روستا از مسیری دیگر با شیبی نیمه سنگین به راه افتادیم و ساعت ۱۹:۴۵ به روستا رسیدیم. پس از نیم ساعت استراحت، آماده برگشت به سمت بوشهر شدیم.

ساعت ۲۰:۳۰ با روشن شدن مینی بوس، حرکت بازگشتمان آغاز شد.

قله سنبران از قلل اشترانکوه استان لرستان

سر گروه: مجید توانایی

راهنما:  محسن زندی
معرفی قلل اشترانکوه:
قلل اشترانکوه در رشته کوه زاگرس و در استان لرستان بین شهرهای دورود و ازنا و الیگودرز واقع شده. در بین این قلل که مانند کاروان شتر از دور نمایان است قله سنبران مرتفع ترین است. این مکان منطقه حفاظت شده می باشد که گونه های جانوری متنوع مانند سایر مناطق زاگرس، عمدتا وحشی را در خود دارد. از طرف دیگر طبیعت آن علاقه مندان زیادی را هر ساله از اواخر بهار به سمت خود می کشاند.

گزارش: احمد محمدی

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال مند در تلگرام شوید.