چرا خرید حمایتی گوجه فرنگی در بوشهر موفق نبود؟

شناسه خبر: 39629 سرویس: اخبار مهم, خبر ویژه

مند: با پیگیری اخبار این روزها در حوزه کشاورزی و بررسی بحران پیش آمده برای محصولات خارج از فصل استان بوشهر متوجه خواهیم شد که خرید حمایتی دولت از کشاورزان گوجه کار با وجود بیش از دو هفته از آغاز آن در استان بوشهر اما نتوانسته است رضایت کشاورزان را جلب نموده و بر ترمیم بازار این محصولات موثر باشد.

به راستی چه عواملی باعث شد تا تدبیر دولت در این استان جنوبی کشور چندان کارساز نباشد و بیش از حل معضل مسبب ایجاد مشکلات دیگری نیز در این حدود شود؟

شاید عوامل موثر را بتوان برای عدم موفقیت این طرح اینگونه برشمرد:
اول اینکه خرید حمایتی در استان بوشهر دارای محدودیت در خرید و عرضه محصول گوجه فرنگی بود.
به این مفهوم که مباشر خرید برای هر منطقه سقفی تعریف کرد که بیش از آن را از کشاورزان خرید نکرد. علاوه بر این محصولات تنها به یک کارخانه حمل شد و این باعث ایجاد صف در محل کارخانه در استان اصفهان و باز شدن دست راننده های حمل کننده محصول برای فشار بر کشاورزان منطقه شد
عدم تعهد دولت به تامین وسیله نقلیه نیز از عواملی بود که در بخش هایی از استان باعث ایجاد تقاضای زیاد برای تهیه وسایل نقلیه گردید و در عوض رانندگان را مخیر به تحمیل شرایط خود بر کشاورزان نمود.
عامل دیگر نیز این است که دولت به میزان کافی جعبه های بسته بندی محصول را به منطقه نیاورد تا بار مالی تهیه سبد های بسته بندی که دارای قیمت قابل توجهی است علاوه بر بهای هنگفت برداشت محصول بر دوش کشاورز بماند.
مجموع این عوامل باعث شد تا بهای خرید حمایتی برای کشاورزان ما جاذبه لازم را نداشته باشد و کشاورزان اگر علی رغم میل خود حتی می خواستند محصول خود را “لیلام” کنند اما کمبود امکانات آنان را وادار به عدم برداشت محصول کرد.
در هنگامی که دولت تنها محصول درجه دوم و سوم کشاورزان را می خرد و مجبور به حمل آن به استانهای دوردست بوشهر است، محصول درجه یک استان نیز در این گیر و دار دچار افت قیمت شد.
بنابراین تدبیر دولت علاوه بر اینکه به ترمیم بازار کمکی نکرد بلکه بر تخریب بازار نیز بی تاثیر نبود.
به نظر می رسد برای رفع این معضل باید دولت از مباشران باتجربه تر استفاده می کرد تا ضعف بی تجربگی مباشران خرید اینگونه دامن گیر کشاورزان زیان دیده جنوب نمی شد.
علاوه بر آن دولت می بایست سقف خرید را آزاد می گذاشت و از سویی با کارخانه های بیشتری قراردار می بست تا صف برای تحویل محصول در محل کارخانه و برداشت آن در منطقه ایجاد نمی شد.
با این روش دولت می توانست بخش بیشتری از محصولات درجه دو و سه را در مدت زمان کمتری بخرد و راه را برای عرضه محصول درجه یک در بازار باز می کرد و با کم شدن از حجم محصول بازار نیز اصلاح می شد.

لیلام: اصطلاحی در بین فروشندگان جنوب به مفهوم حراج. وقتی فروشنده مجبور به فروش کالای خود به بهای کمتر از قیمت خرید شود و متضرر گردد.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال مند در تلگرام شوید.
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه اطلاع رسانی مند منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code

اخبار استان بوشهر
پربازدیدهای مند
تبلیغات
photo_2016-06-08_09-11-32 Website Seo score checker