Warning: Use of undefined constant full - assumed 'full' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/mondir/public_html/wp-content/themes/Mond/header.php on line 72

چرا مرغ ارزان نمی شود؟

شناسه خبر: 53074 سرویس: آرشیو, اخبار مهم, خبر ویژه, یادداشت ها

مند: بیش از ۲۱۵ واحد مرغداری در استان بوشهر به تولید مرغ اشتغال دارند، با این وجود مرغ در بازار استان هرازگاهی کمیاب و نایاب می شود و مصرف کنندگان برای تامین مرغ دچار دشواری می شوند.

در کمیاب شدن و افزایش قیمت مرغ در بازار استان چه گروه و صنف و دستگاهی مقصرند. مرغداران در این موضوع چقدر نقش دارند و آیا برخوردهایی از این دست که در استان با کمبود مرغ شد می تواند به حل مساله بیانجامد.

واژه های تولیدکننده، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، متولی صنعت، واسطه (دلال)، کشتارگاه، فروشگاه های عرضه، حمل و نقل،نهاده های یارانه ای طیور، کمبود نهاده های طیور، کمبود جوجه، گرانی جوجه، مصرف کننده، صف های طولانی، تعزیرات، ممنوعیت جابجایی بین استانی مرغ و… این روزها به کرات در فضای مجازی دست به دست می شود.
با این وجود محتوای بیشتر مطالب، تشریح این مشکل است و کمتر به دلایل و چرایی به وجود آمدن این مساله پرداخته می شود.

مرغ

به راستی چرا هر دفعه مرغ در کشور کمیاب می شود و چرا مصرف کننده باید متحمل هزینه های بیشتر برای دریافت خدمات با همان کیفیت پیشتر شود؟

تولید پایدار به لحاظ کمی و کیفی و عدم زیان دهی تولید کننده و عرضه مرغ با کیفیت و کمیت مطلوب و در دسترس شهروندان چرا در کشور روال و رویه نمی شود.

دلایل عدم تحقق این حق مسلم تولید کننده و مصرف کننده را در کجا باید جست و جو کرد؟

به این گزاره ها توجه کنید…

۱- دستگاه های متولی تولید این محصول در سطح ملی و استانی یعنی وزارتخانه و سازمان های جهاد کشاورزی استان ها چه اقداماتی در جهت ثبات تولید انجام داده اند؟
آیا نهاده مطلوب، کافی و به موقع به مرغدار تحویل می شود. آیا نهاده ای که گاها پس از خرید نقدی مرغدار از اواسط دوره و گاها حتی پس از دوره پرورش به مرغداری می رسد می تواند در چرخه تولید تا توزیع موثر باشد؟

وقتی مرغدار علاوه بر واریز نقدینگی برای خرید نهاده به حساب دستگاه های متولی باید بدنبال تامین نقدینگی برای خرید نهاده با قیمت بیش از دو برابر در بازار آزاد باشد و وقتی عملا هزینه جاری دو دوره پرورش را باید در یک دوره برای پرهزینه ترین بخش تولید خود هزینه کند چطور می توان توقع داشت تولید با هزینه دو برابر به محصولی ارزان و در توان مصرف کننده بدل شود؟ در علم اقتصاد معنای سوددهی برای این سرمایه گذاری را چگونه تفسیر می کنند.

مرغداری

۲- افزایش حداقل ۵۰ درصدی قیمت جوجه در چند ماه اخیر.
جالب است با افزایش پنجاه درصدی قیمت جوجه یک روزه اما مرغدار ناچار است قیمت جوجه را با نرخ مصوب یعنی کمتر از نصف قیمت خریداری شده واقعی در صورت معاملات فصلی و یا اعلام رسمی عنوان کند تا دوره بعدی پرورش در لیست سیاه متقاضیان جوجه یک روزه قرار نگیرد. یعنی تولید کننده ناچار است جوجه را با نرخ گران بخرد اما در اظهارات و صورتهای معاملات خود قیمت آنرا به نرخ اعلام شده دستگاه های متولی عنوان کند!

۳-افزایش لجام گسیخته کرایه های حمل جوجه به ۹۰ درصد دو سال قبل و صرفا با اعلام تشکل خودساخته ای بنام انجمن حمل جوجه یکروزه بدون نظارت و دخالت دستگاه های نظارتی.
۴- افزایش حداقل ۷۰ درصدی کرایه حمل نهاده های دامی از اوایل سال قبل تاکنون.
۵- افزایش دستمزد نیروی کار و هزینه های نگهداری و تجهیز ادوات و دستگاه های کار مرغداری.
۶- افزایش سرسام آور هزینه های دارو و درمان و مکمل ها، واکسن و سایر مواد بیولوژیک مصرفی در صنعت طیور، پوشال و بستر و سایر ادوات و تجهیزات مصرفی مرغداریها.
۷- افزایش نسبی هزینه های آب و برق و سوخت واحدهای تولیدی.

مرغ

با استناد تنها به موارد فوق و در ضعف فاحش و منفعلانه تشکل صنفی مرغداران بویژه در استان بوشهر آیا ابلاغ دستوری قیمت و اقدامات قهر آمیز در قالب، جرایم قضایی و یا محرومیت از دریافت نهاده و… می‌تواند گره گشا باشد یا می طلبد در فضای تعاملی و با رعایت تمام جوانب امر اعم از منافع تولیدکننده و مصرف کننده و حتی واسطه ها به راهکاری منطقی، موثر و پایدار برای رفع درازمدت این معضل اقدام نمود؟

نگارنده برای بهبود شرایط و حل و رفع مشکل کمبود مرغ در استان بوشهر پیشنهاد می دهد…
تصحیح و تعدیل قیمت مرغ زنده در مرغداری ها با استناد به افزایش هزینه های ذکر شده و با حضور کارشناسان خبره بخش دولتی و خصوصی، سازمان جهاد کشاورزی، صمت، نماینده عالی دولت (نماینده استانداری) و نمایندگان مستقل و صاحبنظر صنعت مرغ و کشتارگاه طیور و نماینده مصرف کننده تا شاهد دوگانگی قیمت فروش مرغ در بوشهر و استان های همجوار نباشیم و جذابیت بازارهای استان‌های همجوار سبب مقاومت در عرضه مرغ توسط تولیدکننده هم استانی نباشد.

نظارت دقیق تر بر عرضه مرغ کشتار شده در کشتارگاه و فروشگاه های عرضه در سطح شهرستان های استان تا کشتارگاه های طیور در مظان اتهام خروج مرغ زنده به مقصد بازارهای جذاب استان های همجوار نباشند.

تامین به موقع و کامل نهاده های یارانه ای در ابتدای شروع دوره جوجه ریزی.

الزام مرغداران به عرضه حداقل پنجاه درصد محصول خود در سطح استان و در صورت تامین مرغ کشتار روز استان فروش مابقی به بازارهای دیگر تا سود احتمالی ناشی از سرمایه گذاری مرغدار به توانمندی بیشتر تولید بیانجامد و نه تقویت واسطه ها.

مرغ

در معضل پیش آمده مولفه های گوناگونی از تولید کننده تا دستگاه اجرایی و واسطه ها و… موثر هستند و برخورد با این مساله نمی تواند بدون مطالعه انجام شود.
فراموش نکنیم ادامه این شرایط و برخوردهای غیر عالمانه با این وضعیت به حذف تولید کننده در دراز مدت منجر می شود. در صورت نابودی صنعت مرغ، استقلال در تولید مرغ دچار خدشه می شود و در کنار آن هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم از بین رفته و سرمایه های عمومی در قالب تسهیلات اعطایی از بین خواهد رفت.

آرش آزاد

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال مند در تلگرام شوید.
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه اطلاع رسانی مند منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code

اخبار استان بوشهر
تبلیغات