تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1400 - 10:50
کد خبر : 54759

من اینجا هستم تا داستان جدیدی از زندگی خود را بسازم

مند: پیش از این خبر عضویت دکتر عباس دشتی منش را به عنوان هیات علمی و استادیار دانشکده مهندسی دپارتمان مهندسی مکانیک و مرکز معماری دریا(مهندسی دریا) دانشگاه سلطنتی استکهلم سوئد (KTH) در مند بازتاب دادیم.


حال به مناسبت ورود دکتر دشتی منش به KTH روابط عمومی دانشگاه در مورد شغل، سابقه و برنامه های آینده با ایشان گفتگویی داشته است. توجه شما را به برگردان این گفتگو جلب می کنیم.

برگردان: محمد شاکری مطلق

آقای دشتی منش به دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH) خوش آمدید! چه چیزی در مورد KTH شما را به کار در اینجا جذب کرد؟

چیزی که من را به کار در اینجا جذب کرد فقط به اعتبار بین المللی KTH و تاریخ طولانی آن نیست، بلکه فرهنگ نوآوری آن است که منجر به توسعه بسیاری از شرکت های نوپا در زمینه های مختلف شده است. علاوه بر این، مرکز معماری کشتی KTH به دلیل کار بر روی کشتی‌های کوچک که از ۱۵ سال پیش زمینه اصلی تحقیقات من بوده‌اند، به خوبی شناخته شده است. همچنین لازم به ذکر است که سوئد یکی از کشورهایی است که دارای بالاترین سرانه مالکیت قایق در جهان است. این بدان معناست که من می توانم مطالعات تحقیقاتی خود را در زمینه صنایع کوچک توسعه دهم. در KTH، من همچنین فرصت کار با همکاران با تجربه را خواهم داشت.

داستان پس زمینه شما چیست؟

من اهل منطقه ای به نام «دشتی» (نام خانوادگی من نشان دهنده آن است) در جنوب ایران، همسایه خلیج فارس هستم جایی که زندگی بسیاری از مردم به دریا و قایق های کوچکشان وابسته است. بزرگترین شرکت کشتی سازی ایران نیز در استان ما قرار دارد. به دلیل محیطی که در آن زندگی می کردم، به تحصیل در رشته معماری دریایی علاقه مند شدم.
تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی در دانشگاه خلیج فارس گذراندم. سپس به بزرگترین دانشگاه فنی ایران (پلی تکنیک تهران) نقل مکان کردم و در آنجا مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته معماری کشتی (هیدرومکانیک دریایی) گرفتم. پس از فارغ التحصیلی، یک سال در صنعت قایق سازی کار کردم و بعد از آن به عنوان استادیار به دانشگاه خلیج فارس پیوستم. پس از آنکه استاد مدعو در کالج دریایی استرالیا بودم، دریافتم که تجربه کار در محیط های مختلف بین المللی ضروری است. بنابراین، من در دانشگاه فناوری تالین در استونی، موقعیت استادی را به دست آوردم، جایی که توانستم یک شبکه خوب ایجاد کنم. بعد از دو سال کار و تحقیق در آنجا، احساس کردم که اگر می‌خواهم بیشتر رشد کنم، باید محیطم را تغییر دهم. اکنون، من اینجا در KTH هستم تا سفر جدیدی را آغاز کنم و داستان جدیدی از زندگی خود را بسازم.

ممکن است در مورد مسئولیت های خود به عنوان یک معمار دریایی بیشتر توضیح دهید؟ شغل شما عمدتاً عملی است یا تئوری؟

به دلیل ماهیت دینامیکی یک راه دریایی، عملکرد و ایمنی وسایل نقلیه دریایی اغلب توسط بارهای دینامیکی زیاد، حرکات و شتاب ها مختل می شود. چنین عواملی ممکن است به طور جدی به مشکل حرکت و اشکال مشابه ناشی از حرکت منجر شود. به عنوان یک معمار کشتی، من احساس مسئولیت می کنم تا مطمئن شوم آنچه که طراحی می کنم قابل اجرا، قابل سکونت و بقا است. بنابراین، من فکر می کنم یک مسئولیت کلیدی معماران کشتی اطمینان از ایمنی و عملکرد وسایل نقلیه دریایی حتی در آب و هوای نامساعد است.
در طول سال‌های گذشته، من دائماً بین جنبه‌های عملی و نظری حرکت کرده‌ام، اما اکنون، تقریباً مطمئن هستم که می‌خواهم روی جنبه نظری معماری کشتی تمرکز کنم. جایی که امیدوارم بتوانم از طراحان با توسعه ابزارهای نوآورانه طراحی و با در نظر گرفتن تقاضاهای جدید بازار در مورد بهره وری سوخت و دیجیتالی شدن حمایت کنم.

برخی از علایق تحقیقاتی شما چیست؟

به طور کلی، علاقه اصلی تحقیق من هیدرومکانیک کشتی است که بر تعاملات وسایل نقلیه دریایی و دریا تمرکز دارد. با این حال، من همچنین می‌خواهم با پیاده‌سازی راه‌حل‌های دیجیتال، روی مشکلات هیدرودینامیکی که عمدتاً مربوط به کارایی سوخت و ایمنی است، کار کنم. در حال حاضر، من روی توسعه ابزارهای دیجیتالی برای طراحی صنایع کوچک با مصرف سوخت کار می کنم. علاوه بر این، دانشجویان دکترای من روی طراحی قایق هوشمند، بهبود ایمنی قایق و شبیه سازی حرکت قایق کار می کنند. من اکنون به سمت ترکیبی از هیدرودینامیک و هوش مصنوعی حرکت می کنم.

آیا قصد دارید در طول مدتی که در KTH هستید با صنعت سوئد همکاری داشته باشید؟

این یکی از جاه طلبی های من است. من به KTH پیوستم تا همکاری خود را با صنعت تقویت کنم. در سال های گذشته پروژه های صنعتی متعددی را در کشورهای دیگر به پایان رسانده ام اما می دانم که هر کشوری سبک منحصر به فرد خود را در تعامل بین دانشگاه و صنعت دارد. من انتظار دارم قبل از اینکه راه خود را در این صنعت باز کنم، کمی وقت بگذارم تا یاد بگیرم چگونه این سیستم در سوئد و KTH طراحی و کار می کند. خوشبختانه، به نظر می رسد چندین همکار عالی در اینجا آماده همکاری در پروژه های صنعتی هستند.

شما مسئول ایجاد مرکز توسعه نوآوری و فناوری دریایی در دانشگاه خلیج فارس هستید. ممکن است در مورد آن بیشتر به ما بگویید؟

تأسیس آن مرکز داستانی طولانی دارد. بگذارید به طور خلاصه آن را برای شما شرح دهم.
یکی از مزیت‌های اصلی منطقه‌ای دانشگاه خلیج فارس مربوط به حوزه‌های زیستی/دریایی بود. دانشگاه خلیج فارس در کنار خلیج فارس به منظور تمرکز بر مشکلات مربوط به حوزه های زیستی/دریایی تاسیس شده بود. پس از پیوستن به دانشگاه خلیج فارس، شروع به معرفی فعالیت های نوآوری و کارآفرینی در دوره هایی کردم که تدریس می کردم.
از طریق این فعالیت‌ها، متوجه شدم که دانشجویان از داشتن مکانی که در آن بتوانند آنچه را که طراحی می‌کنند در دوره‌ها بسازند، سود خواهند برد. این ایده را به رئیس دانشگاه معرفی کردم و او مکانی را برای چنین فعالیت هایی در اختیار ما قرار داد. علاوه بر این، پیشنهادی برای ایجاد مرکز توسعه نوآوری و فناوری دریایی ارائه کردم. متاسفانه این پیشنهاد از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رد شد. متعاقباً سعی کردم از منابع داخلی دانشگاه خود برای تأسیس غیررسمی مرکز استفاده کنم. من تمام منابع موجود را در راستای هدفم پیاده سازی کردم. گاهی باید با قلبتان کار کنید!
در نهایت، با حمایت مالی بلاعوض که از یک شرکت کشتی سازی دریافت کردم، سه تیم کارآفرین را در مرکز خود تشکیل دادم. این تیم ها روی توسعه فناوری عمدتاً مرتبط با گردشگری دریایی کار می کردند. دوچرخه آبی، جت برد هیدروفویل و قایق برقی کوچک برای بچه ها همه بخشی از فناوری هایی بود که ما روی آن کار می کردیم. دو تا از این تیم‌ها اکنون شرکت‌هایی هستند که کارهای خود را در بازار ارائه می‌کنند. بعد از چند سال بالاخره توانستم منابع مالی برای توسعه زیرساخت ها را بگیرم و مرکز به طور رسمی تاسیس شد.

آیا برنامه ای برای راه اندازی مرکزی مشابه “مرکز نوآوری و فناوری دریایی” در KTH دارید؟

دانشگاه های خلیج فارس و سلطنتی استکهلم دارای شباهت ها و تفاوت هایی باهم در سطوح مختلف توسعه هستند. علاوه بر این، ایجاد یک مرکز در KTH کاملاً با دانشگاه خلیج فارس متفاوت است. من ممکن است ایده‌ای مانند «مرکز نوآوری دریایی نوردیک-بالتیک» برای ارتباط مؤثرتر مراکز نوآوری شمال اروپا و بالتیک در زمینه دریایی داشته باشم، اما هنوز خیلی زود است که بتوان در مورد آن صحبت کرد. من هنوز باید خیلی چیزها را اینجا یاد بگیرم. ببینیم آینده چه خواهد شد.
متن: Danai Deligeorgaki

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.