کارگران معترض صدرا اعتصاب کردند

مند: شرکت صدرا که روزگاری فعال ترین بنگاه اقتصادی و مجموعه صنعتی بوشهر محسوب می شد، سالهاست حال و روز خوشی ندارد، طوری که شمار نیروهای آن که در دوران اوج فعالیتش حدود ۴ هزار نفر بود، اینک به کمتر از ۱۵۰۰ هزار نفر رسیده است. تعدیل و اخراج شمار زیادی از نیروهای صدرا نیز […]

مند: شرکت صدرا که روزگاری فعال ترین بنگاه اقتصادی و مجموعه صنعتی بوشهر محسوب می شد، سالهاست حال و روز خوشی ندارد، طوری که شمار نیروهای آن که در دوران اوج فعالیتش حدود ۴ هزار نفر بود، اینک به کمتر از ۱۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

تعدیل و اخراج شمار زیادی از نیروهای صدرا نیز نقش مُسکن و راه حل مقطعی داشته، طوری که هر از گاهی از این مجموعه خبر کاهش فعالیت ها و اعتصاب کارگران به گوش می رسد.

صبح امروز کارگران صدرا که تحت نظر پیمانکار سکوها فعالیت می کنند، در اعتراض به عقب افتادن حقوق شان مقابل درب اصلی شرکت در جزیره تجمع کرده و دست از کار کشیده اند.

به گفته یک منبع که خواست نامش ذکر نشود، کارگران پیمانکاری های صدرا از تیرماه امسال حقوق نگرفته اند و با وعده و وعیدهای مسئولان طی این مدت به کارشان ادامه دادند، اما وقتی آبان هم گذشت و تاخیر در مزد و مواجب آنها به ۵ ماه رسید، ناگزیر به اعتصاب شده اند.

وی با بیان اینکه طی ۲۰ روز گذشته کارگران صدرا تلاش کردند از مسیر مسالمت آمیز موضوع را مرتفع کنند ولی نتیجه نداد و ناگزیر به اعتصاب شدند، ادامه داد: هرچند مسئولان محلی صدرا برای بازگرداندن کارگران پادرمیانی کرده، ولی چون خبری از زمان پرداخت حقوق ها نیست، معترضان حاضر به بازگشت به محل کار نشده اند.

اشتغال ۱۵۰۰ نفر در پیمانکاری های صدرا

گزارش خبرنگار ما می افزاید: پس از تعییرات مدیریتی صدرا در اواخر دولت قبل – که البته هنوز بسیاری نمی دانند خانواده پیمانکاری چوبدار مالک این شرکت است یا قرارگاه خاتم الانبیا سهامدار اصلی است- بخش کشتی سازی صدرا به کما رفت، خصوصا آنکه نفتکش ونزوئلا که دولت قبل سفارش آن را گرفته بود هم روی دست صدرا ماند.

با این حال، فعالیت در جزیره سکوسازی صدرا توسط پیمانکاران مربوطه ادامه دارد و قریب ۱۲۰۰ نفر نیز مشغول به کار هستند. در این بخش ۱۰ سکوی مربوط به فازهای پارس جنوبی با میزان پیشرفت های متفاوت – از ۳۰ تا ۸۰ درصد- فعال می باشد.

تجمع کنندگان امروز مقابل درب اصلی شرکت صدرا حدود ۱۵۰ نفر برآورد می شوند که معتقدند مدیران محلی شرکت در بوشهر نقش چندانی در پرداخت حقوق ها ندارند و تصمیم گیر اصلی مدیران دفتر مرکزی می باشند که در تهران حضور دارند و باید برای پرداخت حقوق ها فکری کنند.

عدم پاسخگویی مدیران صدرا

خبرنگار «خلیج فارس» تلاش کرد با محمد لیراوی مدیر صدرا در بوشهر گفتگو کرده و توضیحات وی را منتشر کند، اما وی به تماس های متعدد با تلفن همراهش پاسخ نداد.

در همین خصوص با «ماهینی» مسئول روابط عمومی صدرا تماس گرفتیم. وی ابتدا با بیان اینکه در مرخصی می باشد و از تجمع امروز بی اطلاع است، خواستار هماهنگی با مدیران شرکت جهت پاسخگویی شد. اما با وجود تماس های بعدی، امکان گفتگو با وی فراهم نشد.

شرکت نفت: دو برابر بیشتر به صدرا پرداخت کرده ایم

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/12/3/1792788.jpg?ts=1440157862632تعویق چند ماهه در پرداخت حقوق کارگران صدرا در شرایطی می باشد که براساس علام کارفرما، دو برابر بیشتر از هزینه ساخت سکوها به این شرکت پرداخت شده، ولی مشخص نیست این مبالغ چگونه هزینه می شود؟

اواخر شهریورماه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت پس از بازدید از شرکت صدرا گفت: وزارت نفت دو برابر هزینه‌های ساخت سکوهای پارس جنوبی به شرکت صدرا پرداخت کرده است.

رکن الدین جوادی به عنوان مدیر مجموعه ای که کارفرمای سکوهای در دست ساخت صدرا می باشد، در نشست با استاندار بوشهر افزود: خیلی ازهزینه های شرکت صدرا ریشه در طولانی بودن این پروژه دارد که برای رفع این مشکل باید در تکمیل سکوهای فازهای پارس جنوبی سرعت بخشی شود، طوری که میانگین زمانی تکمیل سکوها ۳۰ ماهه شده، در حالی که قرار اولیه مبنی بر نصف این زمان بوده است.

وی یادآورشد: شرکت صدرا باید درافزایش کیفیت ساخت سکوها، توانمندی های خود را افزایش دهد تا در موعد مقرر این سکوها تکمیل شود.

وعده هایی که نتیجه نداد

تلاطم شرکت صدرا در دریای مشکلات در شرایطی می باشد که اردیبهشت ماه سالجاری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از تشکیل کارگروهی برای «نجات صدرا» خبر داده بود.

حسینی محمدی در نشستی خبری گفته بود: در حال حاضر ۱۵۰۰ نفر در این مجموعه شاغل هستند که انتظار می رود با اجرای برنامه های موردنظر و همکاری مدیران آن، دست کم ۱۵۰۰ فرصت شغلی جدید در آن احیا شود.

وی با بیان اینکه صدرا حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد، ادامه داد: بدهی این شرکت به بانک و امور مالیاتی سنگین تر از این رقم هاست.

این مقام مسئول با بیان اینکه قرار شده مدیران صدرا پیشنهادات خود را برای احیای این مجموعه در اسرع وقت ارائه کنند، ادامه داد: آن بخشی که از توان استان و دولت است تعیین تکلیف می شود، ضمن اینکه بخشی از حل مسئله به مدیران آن و میزان همکاری شان بر می گردد.

اما با گذشت بیش از ۷ ماه، خبری از تشکیل چنین کمیته ای یا نتایج آن نیست و کار به اعتصاب کارگران کشیده شده که تا زمان انتشار این گزارش نیز ادامه دارد.

البته به نظر می رسد مدیریت استان نیز دچار روزمرگی شده و قادر به ورود موثر به این ماجرا و احقاق حق کارگران نیست، شاید نگاهها باید به سمت مرکز کشور باشد تا شاید آنجا برای صدرا و کارگرانش فرجی شود.

منبع: خلیج فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار استان بوشهر
تبلیغات
width="173"