جشنواره دانش آموزی” نجوم، طبیعت، کاوشگران آسمان” در رصدخانه مهر برگزار شد

مند: سومین دوره جشنواره دانش آموزی “نجوم، طبیعت، کاوشگران آسمان”  با حضور بیش از ۱۰۰۰ دانش آموز در دو بخش رقابتی و آموزشی، دختران و پسران از سراسر استان در رصدخانه مهر اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر برگزار گردید. در این جشنواره که به مدت شش روز در رصدگاه اختصاصی رصدخانه مهر ادامه […]

مند: سومین دوره جشنواره دانش آموزی “نجوم، طبیعت، کاوشگران آسمان”  با حضور بیش از ۱۰۰۰ دانش آموز در دو بخش رقابتی و آموزشی، دختران و پسران از سراسر استان در رصدخانه مهر اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر برگزار گردید.
در این جشنواره که به مدت شش روز در رصدگاه اختصاصی رصدخانه مهر ادامه داشت، هر شب حدود ۲۰۰ دانش آموز در قالب گروه های پنج نفره پذیرش و با هدایت سرپرستان علمی خود، به فعالیت علمی پرداختند و در قالب یک کارگروهی، مبانی دنیای نجوم، اصول حضور و حفظ محیط زیست را آموختند.
افتتاحیه این جشنواره با حضور دکتر رضا منصوری ریاست رصدخانه ملی، انجمن نجوم ایران و مجله نجوم برگزار گردید.

دکتر منصوری در بازدید از جشنواره و آشنایی با نحوه ی برگزاری آن، ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان بوشهر، اجرای این جشنواره در جنوب ایران را نوید بخش امیدی نو در فعالیت های علمی و مدنی در کشور دانست.

وی تاکید کرد: اینگونه فعالیت ها را باید به عنوان یک الگوی ملی به کشور معرفی نماییم.

برگزاری جشنواره:
جشنواره در دو بخش روز و شب تدارک دیده شده بود. طبق تقویم جشنواره، شهرستان ها، براساس زمان پذیرش اعلام شده، هر روز در زمان ۱۴ الی ۱۶ در رصدخانه حضور می یافتند و پس از پذیرش و برقراری کمپ در رصدگاه، جلسه توجیحی جشنواره برگزار می شد. به هر یک از شرکت کنندگان یک پکیج از ابزارها و فرم های مورد نیاز در شب رصدی داده و هر سه تا چهار گروه (۱۵ تا۲۰ نفر) یک سرپرست علمی(لیدر ) اختصاص می یافت، که کلیه آموزش ها از طریق این سرپرست صورت می گرفت. سرپرستان علمی، منتخبان جشنواره سال قبل بوده و از آبان ماه دوره ی آموزشی آنان آغاز و در نهایت براساس امتیازهای نهایی کسب شده انتخاب گردیده بودند.
بخش پیش از غروب به رصد خورشید، اینفوگرافی اختصاص داشت و دانش آموزان با راهنمایی لیدرهای علمی خود به ساخت ساعت آفتابی می پرداختند.
با تاریک شدن آسمان و استراحتی کوتاه بخش های دیگر جشنواره همچون ساخت گردونه آسمان، زاویه یاب، مدل زمین- ماه‌ خورشید، کار با تلسکوپ و دوربین دوچشمی، آشنایی با مبانی نجوم، رصد و اسکچ از اجرام آسمانی آغاز و تا حدود ۲ بامداد ادامه می یافت.
ساعت ۲۱ الی ۲۲ هر شب، زمان شام شرکت کنندگان بود. با توجه به دیدگاه آموزشی رصدخانه مهر به اصلاح الگوهای تغذیه و رعایت نکات مهم و ساده ی محیط زیستی از دانش آموزان خواسته شده بود که از وسایل دور ریختنی همچون سفره و لیوان یکبار مصرف و… استفاده ننمایند و غذایی سالم و غیر فست فود با خود به همراه داشته باشند. بخشی از امتیاز دهی نهایی نیز به رعایت این معیارها وابسته بود.
بخش رقابتی از ساعت ۲۲ به بعد آغاز می شد. دانش آموزان برای شرکت در این بخش، از آبان ماه، می بایست در پروژه ی “شما یک دانشمند هستید” ثبت نام کرده و پس از دریافت پروژه های نجومی، اقدام به انجام آنها می نمودند و یک هفته پیش از آغاز جشنواره پروژه های خود را به مدیران انجمن های نجوم خود در شهرستان/ منطقه تحویل می دادند.

بخش رقابتی به صورت تئوری و عملی به سنجش دانش حقیقی دانش آموزان از پروژه های صورت گرفته، می پرداخت.
ساعت ۲ الی ۷ صبح، زمان استراحت در نظر گرفت شده بود. دانش آموزان در این بخش می توانستند به استراحت بپردازند و یا به شب مانی، رصد آسمان، بازدید از گنبد اصلی و تلسکوپ۱۶ اینچ، بحث و گفتگو، پخش فیلم و… بپردازند.
ورزش صبحگاهی، صبحانه، تمیز کردن کمپ، جمع کردن چادر، برگزاری اختتامیه و معرفی گروه برگزیده آموزشی پایان بخش فعالیت شبانه روزی دانش آموزان در این جشنواره بود.
افزون بر بخش علمی و معیارهای مربوط به آن، استقرار چادر، نحوه ی حضور در طبیعت( با توجه به وجود رصدگاه در باغی بزرگ)، رفتار صحیح با محیط زیست، کارگروهی، تعامل درون گروهی و برون گروهی از جمله موارد امتیاز دهی این جشنواره بود.
نتایج نهایی بخش رقابتی جشنواره، هم زمان با هفته نجوم در اردیبهشت ماه اعلام می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار استان بوشهر
تبلیغات
width="173"