آمارهای هشدار دهنده در مورد بیماری قلبی و چاقی در بوشهر

مند: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به آماری هشدار دهنده در مورد بیماری قلبی و چاقی در بوشهر گفت: در کنار بیمارستان شهدای خلیج‌فارس در زمینی به مساحت ۷ هزار متر مربع یک اورژانس مجهز با حدود ۸۰ تخت بیمارستانی احداث خواهد شد.

علیرضا رئیسی در نشستی خبری در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تشریح عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در بخش‌های مختلف اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت مربوط به وضعیت اورژانس‌ها بود که در این ارتباط، بازسازی و تجهیز اورژانس‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: تجهیز اورژانس گناوه به اتمام رسیده، اورژانس دشتی ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بوشهر نیز بنا داریم در زمینی به مساحت ۷ هزار مترمربع اورژانس مجهزی را معادل ۸۰ تخت بیمارستانی در کنار بیمارستان شهدای خلیج‌فارس احداث کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه ۲۴ میلیارد تومان برای ساخت این اورژانس اعتبار نیاز است، ادامه داد: این اورژانس کاربری دوگانه دارد و در کنار آن نیز اورژانس هسته‌ای شکل خواهد گرفت، ضمن اینکه اتاق عمل و تخت ویژه نیز در این بیمارستان پیش‌بینی شده است.

رئیسی در مورد زمان آغاز عملیات اجرایی این اورژانس بیان داشت:  امیدواریم بتوانیم همزمان با آغاز عملیات اجرایی کلینیک ویژه بوشهر این پروژه را نیز آغاز کنیم.

وی در مورد بخش‌های بستری ویژه در استان نیز بیان کرد: در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ۴۰ تخت سی‌سی‌یو، ۵۷ تخت آی سی یو، ۲۶ تخت ان‌آی‌سی‌یو، ۴ تخت پی‌ آی‌سی‌یو ویژه کودکان وجود دارد و در مجموع ۱۴۳ تخت ویژه داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در ارتباط با طرح قلب سالم با اشاره به اینکه عمده مرگ و میر در استان بوشهر به دلیل بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان و حوادث ترافیکی است، گفت: در اجرای این طرح، گروه هدف را افراد بالای ۳۰ سال و زنان باردار انتخاب کردیم و از بین ۱۴ هزار و ۶۶۴ نفر افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، تنها ۳۴۴ نفر از نظر قلبی سالم بودند یعنی ۹۷ درصد افراد بالای ۳۰ سال در این طرح یک بیماری قلبی داشتند.

رئیسی ادامه داد: همچنین ۱۹ درصد افراد مورد بررسی قرار گرفته دارای فشارخون بالا، ۱۶ درصد دیابت، ۳۱ درصد اختلال چربی خون، ۱۷ درصد دخانیات مصرف می‌کردند و ۶۷ درصد از این افراد نیز دارای اضافه وزن بودند.

وی بابیان اینکه بوشهر در بین استان‌های سطح اول در کم تحرکی است، اظهار داشت: افراد بالای ۳۰ سال در استان می‌توانند به‌صورت رایگان در این طرح شرکت کرده و کارت ویژه نیز برای آنان صادر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به بخشی از طرح‌های تحول سلامت گفت:  تاکنون ۳۰۰ پزشک از خدمات بسته حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بهره برده‌اند و در اجرای این طرح برای هر پزشک امتیازاتی در نظر گرفته می‌شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.

رئیسی بابیان اینکه در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ رشد خوبی در جذب متخصصان داشتیم، افزود: در همین ارتباط میزان ماندگاری پزشکان نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در زمینه اجرای زایمان رایگان نیز بیش از ۱۵ هزار زایمان طبیعی رایگان در استان بوشهر انجام شده ضمن اینکه آمار سزارین در استان بوشهر به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و امیدواریم در یک بازه ۷ تا ۸ ساله این رقم به ۳۵ درصد برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۴۸۹ متخصص روز در استان بوشهر تا خردادماه امسال خدمت کردند که عمده این خدمات برای بیمارستان‌های بالای ۱۰۰ تخت بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار استان بوشهر
تبلیغات
width="173"