تعهدات اداره کل درمان تأمین اجتماعی استان در قبال بیمه شدگان

مند: به گواه مستندات، ۸۳ درصد از جمعیت استان بوشهر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند.

«رحیم اردلان معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعى کشور در آذرماه ۹۶ در دیدار با استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: استان بوشهر بیشترین ضریب نفوذ تامین اجتماعی را در میان استان ها دارد و ۸۳ درصد مردم این استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند».

یکی از تعهدات و تکالیف قانونی تأمین اجتماعی به بیمه شدگان، موضوع مهم درمان آنهاست. (آیین نامه اجرایى قانون الزام سازمان تأمین اجتماعی بـه اجـراى بندهاى الف و ب ماده « ۳» قانون تأمین اجتماعى مصوب اردیبهشت ۱۳۶۹) از سوی دیگر برابر قانون، تأمین اجتماعی مکلف است ۹ بیست و هفتم از درآمدهای حاصل از حق بیمه را به درمان بیمه شدگان اختصاص دهد و ۷ بیست و هفتم را برای درمان هزینه کند و ۲ بیست و هفتم باقیمانده را برای دوران بازنشستگی ذخیره نماید.
دکتر عباس کبریایی زاده، رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در همین زمینه و درباره ماجرای سهم ۹ بیست و هفتمی درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی به ایسنا گفته: «صورت‌های مالی ما توسط سازمان حسابرسی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و سازمان تامین اجتماعی شفاف‌ترین صورت های مالی را منتشر می‌کند؛ بنابراین امکان اینکه ببینند ۹ بیست و هفتم کجا هزینه شده کار سختی نیست.
ما مکلف هستیم ۷ بیست و هفتم حق درمان را در بخش درمان هزینه کنیم و ۲ بیست و هفتم باقی مانده نیز برای دوران بازنشستگی ذخیره می‌شود. بنابراین ۷ بیست و هفتم گفته شده عینا بابت درمان هزینه می‌شود و اگر هم مواردی باشد، در محاسبات در نظر گرفته می‌شود. با اطمینان اعلام می‌کنم در حال حاضر همه سهم ۷ بیست و هفتمی سرانه درمان را خرج درمان می‌کنیم».

در استان بوشهر با ضریب ۸۳ درصدی بیمه شدگان، در سال ۹۷ بودجه درمان تأمین اجتماعی استان دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و بر اساس قانون تأمین اجتماعی باید ۹ بیست و هفتم (یک سوم) یعنی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای درمان بیمه شدگان هزینه نماید، ولی با توجه به عملکرد سال ۹۶ که فقط ۲۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافت، محتمل است که تا پایان سال ۱۳۹۷ شاهد عملکردی مشابه سال قبل باشیم و این در حالی است که اگر سهم درمان در استان هزینه نشود، حق بیمه شدگان این استان در استان های دیگری هزینه می شود و مردم استان به شدت درگیر مشکلات و کمبودها در حوزه درمان و سلامت هستند.

از آنجا که تکلیف قانونی درمان تأمین اجتماعی از یک سو و عملکرد استان از سوی دیگر کاملا مشخص و وضعیت درمانگاه ها و بیمارستان های تأمین اجتماعی نیز روشن است، بیمه شدگان منتظر پاسخگویی و رسیدگی مسئولان ذیربط و ورود متولیان استان به این مسئله برای بهبود شاخص های درمانی تامین اجتماعی در استان هستند.

غلامحسین کروبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار استان بوشهر
تبلیغات
width="173"